viernes, 29 de enero de 2016

Perfil d’elevació

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Aproximació:

Des de Llavorsí seguir la carretera C-13 direcció Esterri d'Àneu. Després d'uns 4km agafar un trencall a l'esquerra el qual indica Arestui/Baiasca. Després d'uns 4km més seguint el camí de carro (en bastant bon estat) arribem al poble d'Arestui. Deixem el cotxe a un petit aparcament de la sortida del poble.

COM ARRIBAR DES DE LLAVORSÍ:

DESCRIPCIÓ DE LA CAMINADA

Hem començat la caminada a l'aparcament descrit anteriorment. Agafem un carrer del poble que va direcció abaix a la vall. Des d'aquest carrer hem agafat un sender que descendeix fins arribar a l'antiga serradora d'Arestui, un edifici ja en ruines. Aquí, canviant un xic de direcció cap a la dreta, hem continuat baixant fins a passar pel costat d'una antiga borda restaurada. Pocs minuts després, hem creuat el Riu de Baiasca per primer cop per un petit pont.

A partir d'aquí el sender comença a enfilar-se. La pujada no és molt forta, però és coninuada. El camí es veu que és molt antic ja que per salvar el desnivell que queda a la dreta en molts punts està "apuntalat" amb uns murs de pedra. Al llarg d'aquest tram passem pel costat de tres bordes més. Aquest sender s'enfila uns 2km fins que passem a caminar a la cara nord-est del turó que fins ara hem estat resseguint per la cara sud-est. De totes maneres, el sol, que ja és més amunt que quan hem sortit, ens escalfa de la sensació de fred que hem tingut des de que hem sortit.

Borda a sobre el camí

Quan arribem al km3 aproximadament el camí gira un xic a l'esquerra. Ara sí completament cara nord. El camí continua pujant, ara pel mig del Bosc de Baiasca. Les formes dels pins que el componen son molt peculiars, caracteritzats per la forma de les seves branques (encara que a la foto no s'aprecïi gaire).

Bosc d'Arestui
El cap d'1km arribem a una clariana on hi ha un prat molt bonic. Hi trobem restes de neu de la nevada d'uns dies abans. El pendent encara és ascendent. Si ens girem 180º podem veure per primera vegada els cims nevats del Parc Natural de l'Alt Pirineu. Al mig d'aquest prat trobem una borda, potser la més espectacular per les vistes que hi ha des d'aquí.

Borda situada al prat

Cal anar amb compte en aquest punt ja què hem perdut la marca de la petjada de l'ós i ens guiem per intuició prat amunt. Uns 200 metres més amunt trobem una marca i un indicador. Estem a 15 metres de la borda d'Arestui. Ens hi hem encantat una mica i hem continuat caminant uns 10minuts seguint les marques fins arribar el punt més alt de l'excurisió, la Collada de Casanova. Aquí les vistes de la vall son expecionals, mirant cap a l'est veiem el poble des d'on hem començat a caminar i el desnivell que hem fet. Mirant més el nord veiem de nou les muntanyes nevades. Aquí hem aprofitat per fer un mossec.

A partir d'aquest punt tornem a caminar per la cara est de la muntanya, de nou el sol ens és molt gratificant. Ara ja sí començem a perdre el desnivell que hem anat guanyant durant el recorregut fet fins ara. Arribem al km7. Des d'aquí es poden veure algunes teulades del poble de Baiasca. Hem decidit que en comptes de seguir el camí marcat que ens portaria fins a l'Ermita de Sant Bartomeu tirarem una mica més de dret per un camí que en comptes de baixar i tornar a pujar fent una mica de volta, ens porta més de dret i sense tant desnivell a l'ermita esmentada. Des d'aquest punt l'ermita ja es dibuixa damunt un turó o sigui que és senzill arribar-hi.

Ermita de Sant Bartomeu

Un cop a l'ermita començem de nou el descens que en portarà fins el poble de Baiasca, al km9. Travessem el poble i seguidament ens trobem a la carretera asfaltada que aniria fins a Arestui.

Baiasca

Aquí cal agafar un sender que descendeix per el costat dret del riu. Al principi hi ha marques, però hi ha algun punt que son escasses. Com a consell dir que en cap moment s'ha de creuar el riu (sempre ens queda a l'esquerra). Uns 2km més endavant arribem a Arestui recuperant el desnivell que hi ha des del riu fins el poble. El camí et deixa de nou a l'aparcament. ´

Nota:

Aquest itinerari és una combinació d'una de les rutes marcades del Parc Natural de l'Alt Pirineu. Està senyalitzat en molts punts per una MARCA D'UNA PETJADA D'ÓS. Cal dir que en algun punt LES MARQUES QUE HI HA SON INSUFICIENTS, O BÉ NO HEM ESTAT PROU HÀBILS PER VEURE-LES TOTES (des del pla fins la Borda d'Arestui i des de Baiasca fins Arestui). De totes maneres el camí és sempre força intuitiu i no presenta cap dificultat.